logo bureau KREKWERK voor web, design, advies en communicatie

terug

De juiste kleur voor je huisstijl of logo

aangepast 6 juni 2016



Bij de keuze van je huisstijl is het kiezen van de juiste kleur van groot belang. En als je internationaal werkt is het de moeite waard om nog iets langer stil te staan bij die keuze. Kleuren die hier goed werken kunnen in andere landen totaal andere associaties oproepen. Kleuren zijn behalve cultuurgebonden ook product gebonden.

Blauw

Blauw staat voor betrouwbaar, serieus, zakelijk en verantwoordelijk. Niet voor niets dat we ‘blauw’ op straat willen en dat de belastingdienst blauwe enveloppen verstuurt. Natuurlijk zijn er vele tinten blauw, die toch net dat andere gevoel oproepen. De KLM geeft ons met een lichtere hemelsblauwe kleur zowel een degelijk als fijn gevoel. Want wat is er mooier dan een heldere lucht. Eenzelfde zachtere tint treffen we daarom ook aan bij Albert Heijn en het zakelijk georiënteerde LinkedIn.
Dat Facebook ook blauw is, is daarom opmerkelijk. Is het omdat hyperlinks van oudsher blauw werden weergegeven omdat dit lekker contrasteert met zachtgrijze computerschermen? Of is het antwoord minder beredeneerd? Men zegt dat de oprichter Mark Zuckerberg kleurenblind is en ooit zei: “Blue is the richest color for me; I can see all of blue.” Voor hem dus een logische keuze, hoewel het niet altijd het handigst is je voorkeurskleur te gebruiken in je huisstijl.
Natuurlijk hebben we ook nog heel zachtblauw. Babyblauw als manlijke versie van poederroze. De pastelkleuren zijn lief, knuffelachtig, zacht en plezierig. Daarom vinden we deze kleuren logischerwijs terug in de logo’s babyvoeding, maar ook bij wasverzachters en ijssalons.

Rood

Rood is een emotionele kleur met twee gezichten. Zowel passie en liefde als geweld en bloed associëren we met rood. De energie die rood uitstraalt is dynamisch, krachtig en eerder dominant dan slaafs. Stieren rennen achter rode lappen aan (maar doen dit niet omdat de doek rood is, want runderen zijn kleurenblind) en meisjes met rode haren die...
Rood is dus een eigenzinnige kleur die in veel krachtige logo’s terugkomt, zoals De Hema, het Rode Kruis, Red Bull, Puma, Mitsubsihi. En hoe zit het met Mac Donalds? Hoewel het rode logo uit het straatbeeld verdwenen is en de achtergrond van de gele M nu groen geworden is, staat het rood van deze hamburgergigant nog steeds op mijn netvlies gegrift. Mac Donald kiest nu voor groen, want wil duurzaam en gezond overkomen, terwijl de kleur rood eigenlijk beter past bij het product, want het blijft toch overwegend vlees met ketchup wat geserveerd wordt. En groen vlees? Fris is anders…
In het buitenland kan rood ook nog specifieke betekenissen hebben. In Oosterse culturen staat rood voor het leven en vreugde. Een populaire kleur bij trouwerijen. In Rusland stond het woord ‘rood’ vroeger tevens voor ‘mooi’. Rood werd tevens gezien als de kleur van de wederopstanding van Christus. Niet gek dus dat de Russische Revolutie juist die kleur rood koos voor de herrijzenis van Rusland als communistische staat.

Groen

Groen associëren we al snel met natuur, rust en de kleur van geld. Maar ook met Heineken, Jaguars Racing Green, Dreft, mentholsmaak en yoghurt. Yoghurt? Ja, let er maar eens op in de supermarkt. Onbewust weten we dat de vla pakken geel zijn en de melkpakken blauw.
Groen staat ook voor hoop en toekomst en bij een stoplicht rijden als we groen licht zien door. In de Islam is groen een heilige kleur, de kleur van oases, wijsheid en de kleur van het paradijs. Maar in de Chinese cultuur is de betekenis wat ingewikkeld. Zowel gezondheid, gif als bedrog in het huwelijk worden met deze kleur geassocieerd. Misschien is het geen toeval dat we zowel in Nederland als in Engelssprekende landen groen kunnen zien van jaloezie en dat het gras van de buurman altijd groener is.