logo bureau KREKWERK voor web, design, advies en communicatie

terug

Logo en huisstijl
Nadenken over je logo: 12 tips

17 april 2016

logo Google

Je start met een bedrijf en hebt een logo nodig? Denk eerst goed na. Een logo is meer dan een leuk plaatje. Het logo staat centraal in je huisstijl. De kleuren en lettertypes komen straks terug in allerlei vormen van communicatie. Je visitekaartje, je briefpapier, je website, een advertentie en misschien zelfs op je auto of bedrijfskleding. Dat betekent dat je logo overal duidelijk herkenbaar moet zijn en onderscheidend van je concurrent.

Een aantal tips voor een goed logo:

  • Let er op dat je logo ook in zwart-wit mooi is. Bijvoorbeeld op een etiket of kassabon.

  • Je bedrijfsnaam typen in een ‘leuk’ lettertype voldoet niet. Niet alle computers hebben hetzelfde lettertype.

  • Een foto in je logo is niet handig. Wat gebeurt er als je hem drukt, verkleint, vergroot of in 1 kleur moet afdrukken?

  • Je lievelingskleur is niet altijd de beste keuze. Welke kleur past bij je product, dienst of doelgroep?

  • Kies je voor tekst of tekst met een beeld? Wordt het beeldmerk ook los van de tekst gebruikt en is het dan nog herkenbaar voor jouw bedrijf, product of dienst?

  • Weet welke kleurcode je logo heeft en bewaar deze goed. Je wilt geen huisstijl met wijnrode visitekaartjes, bordeauxrood briefpapier, bruinige enveloppen en een knalrode website.

  • Je logo zelf typen is niet voldoende. De witruimtes rond de letters horen bij je logo en moeten voor een professioneel logo worden aangepast.

  • Je logo moet ook op een donkere achtergrond kunnen worden geplaatst (diapositief).

  • Pas op met extreme of ‘geinige’ logo’s. De lol gaat er vaak snel af en je logo moet lang mee kunnen gaan.

  • Een gratis logo aanpassen is risicovol en weinig origineel. Ben je wel de enige die het logo heeft?

  • Veel verschillende kleuren in je logo kan mooi zijn, maar kan kostbaar uitvallen bij drukken.

  • Een goed logo kun je in de loop van de tijd subtiel aanpassen zonder verlies aan herkenbaarheid