logo bureau KREKWERK voor web, design, advies en communicatie

terug

Google straft het kopiëren van teksten af
Opsporen van gekopieerde teksten is eenvoudig

8 juli 2016

logo Google

Je wilt werken aan de actualiteit van je website, maar je weet even niet wat je wil schrijven? Je besluit daarom een tekst van het internet te kopiëren op jouw website? Heel gemakkelijk, maar niet doen! Dit is wettelijk verboden. En daarnaast straft Google dit af door jouw website in de zoekresultaten te laten zakken. In de praktijk zie je dat de regels vaak worden overtreden. Stukken tekst van de concurrentie of Wikipedia duiken links en rechts op. Doordat Google regelmatig alle websites indexeert, is het voor hen duidelijk of nieuwe teksten al eerder bestonden. Teksten die al elders voorkomen, worden aangemerkt als ‘duplicate content’, ofwel ‘gekopieerde inhoud’. Kopiëren is eenvoudig, maar het opsporen van een gekopieerde tekst ook. Niet alleen door Google.

Hoe spoor je zelf gekopieerde tekst op?

Je zet de tekst die je wilt onderzoeken tussen dubbele aanhalingstekens in de zoekbalk van Google en de zoekresultaten tonen gelijk op welke pagina’s jouw tekst letterlijk voorkomt. Ook kun je jouw websitepagina’s screenen via de gratis site van Copyscape: http://www.copyscape.com/. Heel eenvoudig. Je vult het www.adres (de url) van jouw website in, en het systeem geeft aan of er andere pagina’s zijn met (deels) dezelfde inhoud.

Natuurlijk mag je wel andere websites kijken om ideeën op te doen. Maar maak van het idee dan wel je eigen tekst. Wil je origineler zijn, voeg dan zelf ook inhoudelijk iets toe waar jouw bezoekers wat aan hebben. Tenslotte, heb je een tekst (of afbeelding) van een ander gevonden die je toch graag wilt gebruiken? Neem dan eerst contact op met de eigenaar. Misschien mag je de inhoud met bronvermelding gebruiken.