logo bureau KREKWERK voor web, design, advies en communicatie

terug

Een website zonder beelden kan ook effectief en mooi zijn 

13 juni 2016



Voorbeeld van een foto met hoge resolutie bij een werktip van Krekwerk.

In de meeste websites zien we een mix van beelden en teksten. Grote bewegende beelden, en met name foto’s, lijken zelfs de overhand krijgen. Dit is het gevolg van de standaard templates die systemen als Wordpress bieden. De ruimte opvullen met een foto is vaak de snelste weg naar ‘aardig’ resultaat. Maar wat als je zelf geen tastbaar product hebt om af te beelden? Je bent consultant, advocaat, notaris, boekhouder, pakketbezorger, verzekeringstussenpersoon, arts of hulpverlener. Moet je dan altijd een beeld gebruiken? Moet je dan ook maar op zoek gaan naar de zoveelste foto met lachende mensen die op ene website blij zijn met hun hypotheek en op een andere met hun levensverzekering, testament of ontvangen pakketje? Het antwoord is nee. Een website zonder of met weinig beelden, kan net zo effectief en mooi zijn, maar vormt wel een uitdaging voor de websiteontwerper. Gedegen kennis van teksten en typografie is hierbij onmisbaar. En dat gaat verder dan het kiezen van een ‘leuk’ lettertype.

Typografie is meer dan een lettertype kiezen

Een ontwerper met typografische kennis let ook op de opbouw van de teksten, de plaatsing op het scherm, de kleurkeuze voor letters en achtergrond, de samenhang tussen koppen, subkoppen, paragrafen en andere tekstelementen, de regellengte en het ritme waarmee de lezer zijn ogen over het scherm moet laten gaan zijn. Elementen die overigens net zo goed belangrijk zijn voor websites met veel beelden, maar die vaak als ondergeschoven kind worden behandeld.

Doorgronden van teksten

Daarnaast is het doorgronden van een tekst een onmisbaar element. Een bezoeker van een website beslist in een paar seconden of hij op een website wil blijven. Welke teksten kunnen gebruikt worden voor pakkende koppen, welke zijn belangrijk, welke ondersteunend, welke eerder toelichtend en welke moeten leiden tot een actie van de bezoeker… De website bezoeker leest in eerste instantie niet, maar scant. Ogen glijden over de pagina op zoek naar wat hij zoekt. Daarna komt het lezen pas aan bod.

Leesbaarheid van teksten

Oeverloze teksten met te kleine lettertypes, lange regels die dansen over het scherm, onbegrijpelijke zinnen, of vakjargon dat niet aansluit bij de voorkennis van de websitebezoeker. Allemaal redenen om alsnog af te haken.

CSS3 en typografie

De mogelijkheden om teksten mooi vorm te geven op een website nemen steeds meer toe. Ook zonder javascript is het nu mogelijk om teksteffecten te maken die door (de meeste) browsers worden gelezen. En het einde is nog lang niet in zicht. Dit leidt tot snellere websites die flexibeler aangepast kunnen worden. Hierdoor winnen pure HTML5 en CSS3 websites inmiddels steeds meer aan populariteit bij ontwerpers.