logo bureau KREKWERK voor web, design, advies en communicatie

Werk Tips voor Internet, Webdesign, Grafisch ontwerp en Tekst

Op deze pagina vindt u handige tips in begrijpelijke taal. Voor iedereen die geïnteresseerd is in webdesign, Internet & Google, tekstschrijven, ontwerpen of social media.

Tekstschrijven: Taalfouten - dt-fouten

6 juni 2017

Is het nu ‘gebeurd’ of ‘gebeurt’? ‘Verhuisd’ of ‘verhuist’? ‘Belooft’ of ‘beloofd’ het een mooi nieuw jaar te worden? Tja. Het gaat vaak fout. Soms per abuis en soms omdat het ingewikkelder lijkt dan het is. Het klinkt immers allemaal hetzelfde. En omdat meestal beide versies bestaan, glippen ze door de spellingscontrole heen. Hoe het wel moet? Lees hier de ezelsbruggetjes en voorkom d, t en dt fouten. Lees het volledige artikel

Kaartje sturen Een kaartje sturen is niet ouderwets maar retro

29 september 2016

Met alle nieuwe media, waaronder de vluchtige en goedkope social media, worden de papieren mediavormen vaak uit de communicatiebudgetten geschrapt. Het traditionele postkaartje is ouderwets geworden. Maar is dat wel zo? Onlangs ben ik een bedrijf tegengekomen dat op zeer sympathieke manier de klassieke kaart cross mediaal inzette om mij te bedanken voor mijn aankoop. Een klein gebaar, met grote impact. Lees het volledige artikel

Google: Google straft het kopiëren van teksten af. Opsporen van gekopieerde teksten is eenvoudig

8 juli 2016

Je wilt werken aan de actualiteit van je website, maar je weet even niet wat je wil schrijven? Je besluit daarom een tekst van het internet te kopiëren op jouw website? Heel gemakkelijk, maar niet doen! Lees het volledige artikel

Webdesign: Een website zonder beelden kan ook heel effectief en mooi zijn

13 juni 2016

In de meeste websites zien we een mix van beelden en teksten. Grote bewegende beelden, en met name foto’s, lijken zelfs de overhand krijgen. Dit is het gevolg van de standaard templates die systemen als Wordpress bieden. De ruimte opvullen met een foto is vaak de snelste weg naar ‘aardig’ resultaat. Maar wat als je zelf geen tastbaar product hebt om af te beelden? Lees het volledige artikel

Huisstijl: De kleur van je huisstijl en logo

13 juni 2016

Bij de keuze van je huisstijl is het kiezen van de juiste kleur van groot belang. En als je internationaal werkt is het de moeite waard om nog iets langer stil te staan bij die keuze. Kleuren die hier goed werken kunnen in andere landen totaal andere associaties oproepen. Kleuren zijn behalve cultuurgebonden ook product gebonden.Lees meer

Tekst: Ik weet het niet is ook een goed antwoord

13 juni 2016

Zowel grammaticaal als inhoudelijk is er niks mis met deze zin. “Ik weet het niet”. Duidelijk en krachtig. En kort. Geen oeverloos gedraal en gespartel rond de pot. Lees meer

Logo en huisstijl: Nadenken over je logo: 12 tips

18 april 2016

Je start met een bedrijf en hebt een logo nodig? Denk eerst goed na. Een logo is meer dan een leuk plaatje. Het logo staat centraal in je huisstijl. Lees het volledige artikel

Facebook: Facebook advertentie mag meer tekst bevatten

18 april 2016

Vanaf nu mag je advertentie op Facebook meer tekst bevatten. De regel dat je advertentie wordt afgekeurd als je meer dan 20% tekst gebruikte vervalt.... Lees het volledige artikel

Google: Het verschil tussen een biefstuk kopen of bakken volgens Google

17 april 2016

Het is je vast al opgevallen dat de Google zoekresultatenpagina er anders uitziet dan voorheen. De advertenties staan nu niet meer rechts in de balk, maar alleen nog maar bovenin en onderaan. In totaal zijn er er nu maximaal 7 plaatsen voor betaalde advertenties (Google Adwords). Vier boven en drie onder. Deze verschijnen... Lees het volledige artikel

Foto's: Help mijn foto’s krijgen blokjes… Sla je foto’s op in het originele formaat

29 februari 2016

Je hebt een mooie foto die je wilt gebruiken voor je website of een brochure gemaakt met je mobiele telefoon. Later blijkt de kwaliteit belabberd. Er verschijnen blokjes…. Hoe komt dat en wat kun je eraan doen? Lees het volledige artikel

Social Media: Je bent wat je leuk vindt?

29 februari 2016
Je bent wat je leuk vindt? Klopt dat? Houdt rekening met je zakelijk imago als je als particulier inlogt,mliket en deelt!

Je bent wat je liket en niet wat je ‘liked’, want dat is Engels. Maar dit artikel gaat niet over taal, maar over wat je leuk vindt op Facebook. En dan vooral wat je deelt met anderen. Vooral voor kleinere ondernemers is dit een punt van aandacht. Want de stelling “De zaak, dat ben jij” is eveneens een waarheid als een koe. Aanwezig zijn op Facebook? en andere social media kan waarde toevoegen aan je bedrijf. Helaas is het omgekeerde ook het geval. Privé uitlatingen en ‘likes’ kunnen je zakelijke imago schaden. En wat te denken van foto’s die anderen van jou maken “op verdwaalde ogenblikken”? Ik hoef hier geen tekening bij te maken. Kortom, het is vooral jouw eigen zaak die je moet ‘liken’. De rest mag, maar hoeft niet. Het klinkt wat tuttig, maar het gaat zo vaak fout dat ik niet kon laten het op te schrijven.

Nieuwsbrief: Twaalf tips voor een waardevolle nieuwsbrief.

4 februari 2016

Denk je dat de nieuwsbrief aan waarde heeft ingeboet? Dan maak je een vergissing. Deze trouwe ‘pusher’ blijft een waardevolle aanvulling in je communicatie. Onderzoeken tonen aan dat nieuwsbrieven worden gewaardeerd om hun waardevolle inhoud. Ze worden vaak gelezen op mobiele apparaten. Bijvoorbeeld onderweg of tijdens momenten waarop men wacht. Jouw inhoud kan dan op nog meer aandacht rekenen, dan wanneer men achter de computer zit. De nieuwsbrief is relatief goedkoop en is een goed middel om je naamsbekendheid te vergroten. Maar dan moet je wel een aantal punten in acht nemen. Toon de "Doen" en "Niet doen" tips

DOEN

Waardevolle inhoud voor je lezers

Een nieuwsbrief is een vorm van service naar je doelgroep. Wat je mailt moet dus relevant zijn. Alleen dan voeg je waarde toe en zullen ze trouwe lezers worden en blijven.

Links naar je website

Om de teksten compact te houden, kun ervoor zorgen dat lezers extra informatie kunnen vinden op je website. Maar hou de inhoud wel in balans. Te veel links naar de website maakt dat men misschien de nieuwsbrief niet meer helemaal leest. Dus zorg dat je hoofdboodschap niet helemaal onderaan staat!

Korte overzichtelijke teksten

Net als op het web, worden teksten in een nieuwsbrief eerder gescand dan gelezen. Zorg dus voor korte teksten met duidelijke kopjes. Deze kopjes moeten de aandacht van de lezer trekken (teasen) of de inhoud compact samenvatten.

Goed leesbaar op mobiele apparaten

De letters en regelafstand moeten voldoende groot zijn, zodat lezers met een touch screen, in plaats van toetsenbord, goed kunnen navigeren en klikken. Ook moet de nieuwsbrief schaalbaar en responsive zijn. De tekst en de afbeeldingen passen zich aan aan de breedte van het scherm van de gebruiker.

Ook zonder beelden de moeite waard

Niet iedereen kan op zijn mobiele apparaten (tablets, smartphones) beelden zien. Soms heeft men het downloaden van afbeeldingen geblokkeerd ten gunste van de snelheid of kosten (minder dataverkeer). Zij zien dan in plaats van een foto het bekende rode x-je. Wat overblijft is de tekst. Zorg dat deze ook zonder foto de moeite waard is om te lezen.

Uitnodigen tot actie

Een (toekomstige) aankoop of andere interactie met je lezers, daar is het toch om te doen? Zorg dus dat men makkelijk kan reageren. Meet ook welke onderwerpen men het meest interessant vindt. Met een goed e-mailsysteem kun je volgen op welke links in de nieuwsbrief wordt geklikt.

NIET DOEN

Taalfouten

Een open deur, maar toch gaat het vaak verkeerd. Voorkom fouten door de teksten altijd te laten nalezen door iemand anders. Een foutje is snel gemaakt en iedereen maakt ze. Echt waar. Iedereen.

Geen afmeldoptie

Het is niet netjes om geen afmeldoptie te hebben. Lezers moeten zich kunnen uitschrijven en desnoods weer inschrijven met een ander e-mailadres. Dit laatste kunnen ze doen door een e-mail te sturen of een formuliertje op je website in te vullen.

Geen contact informatie

Gemiste kans! Niet vergeten te zeggen waar men jou of jouw medewerkers kan bereiken! En altijd een link naar je website.

Te vaak verschijnen (spammen)

Vindt de juiste mix tussen frequentie en kwaliteit. De nieuwsbrief moet bijzonder blijven. Teveel van hetzelfde of vallen in herhalingen leidt tot verminderde interesse en een groter aantal uitschrijvingen.

Vergeten aandacht aan de titel te schenken

De titel van je nieuwsbrief moet aanleiding geven de e-mail te willen openen en lezen. Een titel als ‘nieuwsbrief kwartaal 2’ is minder uitnodigend dan ’15 ideeën om nooit meer iets te vergeten’

De verkeerde toon aanslaan

Ken het taalgebruik van je doelgroep en sla ze niet dood met vakjargon. Het is de bedoeling dat men zich aangesproken voelt.

Tekst: Ik-kan-niet-schrijven-syndroom

4 februari 2016
Tekst en betekenis. Belangrijke vragen: Wat wil je schrijven, waarom schrijf je tekst, waar moet je tekst worden gelezen, voor wie is de tekst bedoeld en wanneer moet hij gelezen worden?

Als je kunt praten kun je ook een tekst maken. Zolang je maar weet WAT je wilt vertellen. Teksten hoeven niet lang te zijn, vooral niet voor het beeldscherm. Bedenk dus eerst welke boodschap de lezer moet onthouden nadat hij of zij jouw bericht, promotie, artikeltje of blog heeft gelezen. Bijvoorbeeld: Het mooie resultaat van een project? De voordelen van een product of dienst? Een aanbieding van een seizoensproduct? Maak deze boodschap zo specifiek mogelijk en vermijdt algemeenheden. De vijf W vragen zijn hierbij behulpzaam (Wat, Waar, Waarom, Wie, Wanneer). Toon het volledige artikel

Vertel dan, in steekwoorden of desnoods hardop met een opnameapparaatje, wat er over het onderwerp te zeggen valt. Beoordeel of je alle informatie hebt en orden deze informatie. Schrap wat niet-echt-nodig-is om te vertellen. Nu je weet wat je wilt vertellen, start je met schrijven. Eventueel met de hulp van iemand anders als je niet zeker bent van je schrijfstijl en grammaticafouten wilt voorkomen. Laat je tekst altijd proeflezen door iemand anders, want een typefout is snel gemaakt.

Taaltip: Je beseft iets en niet jezelf

1 februari 2016

Hoe vaak horen we niet zeggen dat mensen “zich iets beseffen”? Een hardnekkig fenomeen, dat in de spreek en schrijftaal vaak fout gaat. Hoe het wel moet? Toon volledig artikel

  • Fout: Ik besef me nu pas dat ik vergeten ben te bellen.

  • Goed: Ik besef nu pas dat ik vergeten ben te bellen.

  • Fout: We hebben ons te laat beseft…

  • Goed: We hebben te laat beseft…

  • Beseffen is geen wederkerend werkwoord. Zich realiseren is dat wel. Je mag dus jezelf gerust realiseren dat je niet de enige bent die hier de mist mee in gaat.

Website: Kies voor het gewone streepje ("-" in plaats van "_")

4 september 2015
diverse leestekens met de underscore in rood en het gewone streepje in blauw

Heb je voor je website veel documenten of beelden, waar je bij het opslaan op je computer een beschrijvende naam aan geeft? Gebruik dan geen spaties en liefst ook geen underscore (laag_streepje). Zoekmachines als Google gaan hier minder goed mee om...meer

  • Een document met de naam tips_voor_schilderen_buiten_kozijnen, wordt gelezen als tipsvoorschilderenbuitenkozijnen. Terwijl tips-voor-schilderen-buiten-kozijnen uiteenvalt in 'tips' 'schilderen' 'buiten' en 'kozijnen'. Dit zijn zinvolle zoekwoorden. Ook gecombineerd zorgen ze voor een beter bereik bij zoekopdrachten, zoals 'schilderen kozijnen'. Mocht je een underscore-fan zijn, kick dan vandaag nog af, want het doet je geen goed. Achteraf alle links aanpassen vergt veel tijd.

Tekst: Oud nieuws is geen nieuws

4 januari 2016

Een nieuw jaar starten met oud nieuws is geen goed idee. Oud nieuws is geen nieuws. Zowel terugkerende als eerste bezoekers willen iets actueels ontdekken op uw website. En ook voor een goede score in de zoekmachineresultaten van Google is regelmatige verversing een must. Hoe vaak verfris jij de inhoud op je website? Regelmatig kom ik websites tegen waar het enige nieuws gedateerd is op het moment waarop de website werd gelanceerd. Dit zijn slapende websites. Onder meer tijdgebrek en niet-weten-wat-te-vertellen zijn veel gehoorde excuses. Herkenbaar? Lees dan de volgende tips.

  • Je hoofd is soms een slechte harde schijf
  • Kweenie-wak-moe-vertellen

meer

  • Je hoofd is soms een slechte harde schijf

    Het schrijven van een artikeltje kost tijd. Tijd die drastisch wordt verkort als je weet wat je wilt schrijven. Dit bedenk je vaak niet op het moment dat je aan de schrijftafel zit, maar op willekeurig welk ander moment. In de file, tijdens je ‘gewone’ werkzaamheden of soms zelfs in bed. Maak er een gewoonte van om je idee op te schrijven en voorkom dat je het vergeet. Gewoon een krabbeltje opslaan in je telefoon of een post-it of knipseltje bewaren in een koekjestrommel. Alles werkt, zolang je je ideeën maar terug kunt vinden op het moment dat je ze nodig hebt.

    Kweenie-wak-moe-vertellen?

    Wat voor jou ‘niks bijzonders’ is, is vaak ‘gefundenes Fressen’ voor anderen. Zij kunnen uit jouw kennis of ervaring hun voordeel behalen. Je hebt namelijk veel meer te vertellen dan je in eerste instantie voor mogelijk houdt. Een goede manier om erachter te komen wat de moeite waard is voor jouw doelgroep is af te gaan op inhoudelijke vragen van je klanten. In hun ogen ben jij ‘de specialist in jouw vakgebied’. Een andere manier om onderwerpen te vinden is aansluiting te zoeken bij de seizoenen. Wat heb je te vertellen aan jouw (potentiële) klanten dat verband houdt met een bepaald moment van het jaar? Een nieuwjaarsgroet? Cadeau ideeën voor moederdag? Tips voor het winterklaar maken van de tuin? Wat leggen we deze zomer op de BBQ? Bewaar al je ideeën ook de ‘maffe’. Je kan ze later in het jaar nodig hebben of nog verbeteren.

    Mocht je nu nog niet weten wat te schrijven. Vraag dan aan je lezers wat zij van jou zouden willen weten.