logo bureau KREKWERK voor web, design, advies en communicatie

terug

Krekke werken: Creatief met koelkasten
Smeg en Docle & Gabbana

Koelkasten van Smeg gedesigned door Dolce & Gabbana

De ‘mechanisering’ van het huishouden heeft sinds het interbellum gezorgd voor enorme tijdsbesparing. De stofzuiger verving het inwonende dienstmeisje. Er kwam een elektrische koffiemolen die later weer door verpakte gemalen koffie overbodig werd. De wasmachine verving het wasbord en de handwringer en werd al rap gevolgd door de trommeldroger, het elektrische strijkijzer en naaimachines. In de jaren 50 was het in huishoudens heel normaal om al deze apparaten te bezitten, maar de elektrische koelkast werd pas veelvuldig aangeschaft in de jaren 60. In 1962 had slechts 19% van de huishoudens een koelkast. In 1972 steeg dit aantal naar 72%!* Daarvoor bewaarde men levensmiddelen in kelders, gangkasten of op zolder. Het wecken van producten of het ‘braden en onder vet wegzetten’ waren manieren om producten wat langer te bewaren. De koelkast, al dan niet met vriesvak, beïnvloedde het aankoopgedrag van de consument in grote mate. Natuurlijk moet het ruimte opslorpende witte ding een mooie plaats krijgen binnen het interieur. In het kader ‘Creatief met koelkasten’ werkt Smeg samen met Dolce & Gabbana aan heuse kunstwerken. In navolging kun je natuurlijk ook zelf creatief te werk gaan.

De invloed van de koelkast op ons aankoopgedrag

De koelkast, al dan niet met vriesvak, beïnvloedde het aankoopgedrag van de consument in grote mate. In hoog tempo veranderde het assortiment van de winkels en werden houdbare voorbewerkte kant-en-klaar producten steeds populairder. Dit scheelde ook tijd met afwassen, want de afwasmachine volgde pas in de jaren 70 en 80. Door de koelkast kon men producten voor meerdere dagen kopen waardoor de zelfbedieningswinkels (supermarkten) steeds meer in trek kwamen. Productverkoop aan huis werd een minder lucratieve handel, mede door de toename van het aantal auto’s.

Creatief met koelkasten

Koelkasten worden steeds groter. Grote ‘Amerikaanse modellen’ met twee deuren, vriescompartimenten, ijsblokjesmachine en soms wijnkast sieren of ontsieren menige keuken. Deze apparaten zijn voor velen vanuit esthetisch oogpunt een doorn in het oog. Wat te doen? Als je hem niet inbouwt, heb je dus een mooie koelkast nodig. Die zijn te koop, maar je kan ook zelf je creativiteit er op los laten. Een paar ideeën?

Kunstkoelkasten van SMEG en Dolce & Gabbana

Mooi design komt vaak uit Italië. SMEG is een toonaangevend koelkasten merk die de kenmerkende retrostijl modellen maakt. Deze koelkasten bestaan in alle kleuren en maten. Samen met de eveneens Italiaanse Dolce & Gabbana brachten ze een speciale editie uit. 100 koelkasten zijn door Siciliaanse kunstenaars gedecoreerd met klassieke en florale motieven. Het resultaat? Een kunstobject dat eigenlijk te mooi is voor de gemiddelde keuken.

Zelf doen?

Tja, de kans dat je een van de 100 de Dolce & Gabbana Smegs kan bemachtigen is klein, en het prijskaartje het tegenovergestelde. Dus kun je altijd nog zelf aan de slag. Hoe doe je dat? In een notendop: ontvetten, schoonmaken, grof schuurpapier, weer schoonmaken, grondverven, fijn schuurpapier, lakken, desnoods weer schuren, schoonmaken, enz. Zorg voor goede lak en laat je hierbij adviseren door een speciaalzaak. Te veel gedoe? Dan schijnt het ook nog mogelijk te zijn zelfklevend afneembaar behang te gebruiken.

Creatief met magneten

Een koelkast vol met magneetjes waar briefjes en fotootjes achter hangen is niet meer van deze tijd. Toch zijn magneten nog steeds een goede optie. Wat te denken van een magneet mozaïek? Je hebt wel veel magneetjes nodig, maar dan is een pop-art achtige Mona Lisa of eigen creatie op je koelkast haalbaar. Je kunt ook nog overwegen je magneten zelf te ontwerpen. Creatief met magneten is dan wel duurder dan schilderen, maar het voordeel is dat je je kustwerk kunt meenemen naar je volgende koelkast.

Waterlelie Water-land in Lelystad
Koelkasten met magneten bekleed